Så tränar du inför skidsäsongen

Vintern är här och det innebär härliga aktiviteter utomhus. Gillar du att åka skidor är det viktigt att noggrant förbereda kroppen för den påfrestning som det innebär att ge sig utför och framåt i backarna. Med hjälp av skidåkaren och dietisten Caroline Wilbois ger vi dig tips om hur du ska träna, äta och klä dig inför och under skidsäsongen.

Nu fylls skidspåren av glada motionärer, barn med rosiga kinder och elitåkare. Kanske har du siktet inställt på något skidlopp som Kortvasan eller Vasaloppet? Oavsett om det är första gången du åker eller om du siktar mot en bättre tid, så finns det några tips att ta med sig på vägen för att stå väl förberedd på startlinjen, och för att få en så fin upplevelse som möjligt när det väl är dags att ge sig ut. Vi börjar med kläderna…

Kläder

Att klä sig rätt är A och O när det kommer till skidåkning. Skalplagg och varma vantar och du är redo att ge dig ut.

– Klä dig efter dagstemperaturen men se upp för det vanliga misstaget att ta på dig för många plagg som gör dig svettig och efter en stund kall. Närmast kroppen ska du ha ett underställ i syntet eller i ull. Välj även underkläder i samma material. Ovanpå är det tajts/byxor och vindtät jacka som gäller. Om det är riktigt kallt kan du välja en lagertvå-tröja. Mössa och handskar såklart, och mitt bästa tips är att välja tumhandskar och en extra buff runt halsen som är lätt att dra upp för ansiktet i kalla nedförsbackar. På fötterna är strumpor i ull ett bra val.

Mat

Träning och mat går hand i hand. Om du tränar hårt är det viktigt att du får i dig energi så att kroppen orkar hålla igång.

– Mer träning kräver mer bränsle. Skidåkning aktiverar många stora muskelgrupper och hjärtat kräver mycket energi. Under själva passet räcker det oftast med vatten i vätskebältet, men under skidlopp som är längre än 1,5h, kräver kroppen kolhydrater för att kunna hålla tempot uppe. Mitt bästa tips är att efter längre eller hårda pass, och speciellt om det är i en period av mer träning, se till att få i sig ett bra återhämtningsmål. Ät till exempel cottage cheese med banan, russin och kanel. En smoothie på bär, banan och mjölk, ostkaka, en latte och en smörgås eller en pannkaksrulle med kvarg och bär.

Träning

Om du vill bli en bra skidåkare är tipset att ge sig ut så fort det bara går.

– Det absolut bästa är att bara ge sig ut och köra. Är du motionär eller kanske elitmotionär handlar det om att samla timmar på snön. Välj gärna lite längre pass, cirka två timmar, men kör dem i ett lugnt tempo. Om du kan prata utan ansträngning har du ett bra tempo. Det här bygger lokal kapacitet och uthållighet. När du kört några sådana pass och du kommit längre in i säsongen kan du med fördel börja köra några korta fartpass. Förutom att få in tekniken, kommer även konditionen vara det som kan begränsa dig i din skidåkning. Därför är det bra att börja springa och även backträna med stavar.

Utrustning och valla

Sist men absolut inte minst: se till att du har välvallade skidor.

– Nu finns det vallningsfria skidor som är perfekt för dig som gillar att åka men som inte vill lägga ner allt för mycket tid och pengar på utrustning. Annars kan du testa tejp-valla. Det ger bra fäste och håller dessutom flera träningspass utan att behöva ny omsorg. Stavarna ska nå till knölen på axeln och så var det pjäxorna: se till att ha rätt storlek för att undvika skavsår. Bästa tipset för kalla fötter är att åka med pjäxöverdrag, det gör otrolig skillnad!

Text: Elin Nordström för ICA Sverige

Träning